در سال 1317 نفت درمنطقه لالی کشف شد. 10 سال بعد در این منطقه نفت استخراج شد. از سال 1316 تا سال 1345خورشیدی این منطقه یکی از مناطق صنعتی مهم کشور به شمار می رفت سپس به دلیل کاهش نفت به تدریج ابتدا شرکت نفت و در مراحل بعدی کارمندان و تاسیسات از آنجا منتقل شد. امروز دیگر شركتي به نام شركت نفت لالی نداریم. واحدهای اولیه مسکونی به صورت ویلایی بودند. عشایر ونیروی کار به تدریج درکنار شهر طراحی شده ساکن شدند. در این شهر نیز حاشیه نشینی ایجاد شد اما سال 1342 جمعیت به طور کلی تخلیه شد.
شايد نتوان اطلاعات زيادي در خصوص ورود شركت نفت به منطقه بختياري علي الخصوص شهر لالي پيدا كرد. به دليل دست نيافتني بودن اين منطقه و قشلاقي بودن حتي اطلاعات دقيقي در خود شركت نفت نيز وجود ندارد. آنچه كه مي توان به آن استناد كرد بزرگان و ريش سفيدان هستند كه خود به صورت نيروي كار در انجا مشغول بكار بودند.
با تحقيقات جهت كشف نفت و آزمايش هاي اوليه حفاري ها شروع شد يكي از اولين نقاط كه جهت استخراج نفت مورد آزمايش قرار گرفت به زبان محلي ( بلبلقاب ) بوده كه به وضوح مي توان جاي انفجار حاصله از كاوش نفت را مشاهده كرد. اين مكان در بين ساكنان آنجا( جا بامب) ناميده شده است.
اين مطلب را با گفتكو هايي كه با پدرم كه خود از كارگران شركت نفت بود تكميل مي كنم. پدر اينجانب اسحاق حاجي پور متولد 1307هجري شمسي به خوبي خاطرات ان زمان را بياد مي آورد .ايشان كه بعد از ورود پدر بزرگ مرحومم بيگلر حاجي پور (1287-1367) به شركت نفت با واسطه ايشان مشغول بكار شدند مي گويد : كاركنان شركت كه همگي انگليسي بوده همراه مترجم ارمني خود وارد زمين هاي طايفه اسيوند (حاجي پور ها) شدند .بعد از جلب رضايت آنها قسمتي از زمينهاي آنها را خريداري و در دو قسمت كارگري و كارمندي خانه (rest house) ساختند.هنوز اين خانه هادر زمينهاي طايفه اسيوند پابرجاست و به بنگله ها (bangellow) معروف است.
بعد از مدتي تمام امكانات از جمله استخر سينما سالن آمفي تئاتر سيستم هاي سپتيك شهري حتي فرودگاه نيز ساخته شد كه بعد از آن خانواده هاي آنها مستقيما با پرواز لندن –لالي و بالعكس در تردد بودند، چيزي كه در حال حاضر براي بسياري از شهرهاي بزرگ روياست.

البته اين مطلب بهانه اي بود تا رابطه نفت و شهرهاي نفتي مورد بررسي قرار گيرد، با نگاهي كوتاه اما عميق به شهرهاي نفتي چه گذشته و چه حال به اين موضوع خواهيم رسيد كه نفت مايه عقب ماندگي و عدم نوآوري در اين مناطق بوده است .لالي ، آغاجاري،آبادان، مسجد سليمان و...... شهرهاي هستند كه با كشاندن شيره آنها وعصاره وجود آنها به مخروبه هايي تبديل شوند.؟
مسجد سليمان شهر اولين ها ، لالي دشت نفت ، آبادان .....شهرهايي كه در گذشته هيچ گاه خواسته نشد كه مردمانش در آسايش زندگي كنند.
شاه خائن خود 2بار از تاسيسات نفتي لالي ديدن كرد اما چرا مشكلات بوميان اين منطقه را نديد؟ مسجد سليمان بارها شاهد حضور دولتمردان انگليسي و درباريان حلقه بگوش بوده كه جز منافع شخصي چيز ديگري را جستجو نمي كردند.
نفت به ما بختياري ها چه داد؟ اين سوال ذهن مرا بخود مشغول ساخته و هميشه با خود اين را مي گويم كه چرا ما هميشه مي گوييم : ما نفت داشتيم ، فرودگاه داشتيم راه آهن داشتيم سينما داشتيم ما ..............؟
خيلي ها چيزي نداشتند اما حالا همي چي دارند. دليل آن فقط خود نفت بوده است چيزي كه نبايد در آن شك داشت . با ورود شركت نفت مردم اين منطقه از كار خود دست كشيدند و در شركت با 14 ريال مشغول بكار شدند و از كار اصلي خود كه كشاورزي و دامداري بود دور شدند و عملا مصرف گرا شدند و نو آوري و خلا قيت از آنها دور شد وهمان شد كه با خروج شركت نفت و شركتهاي چپاولگر انكليسي بيكاري و فقر بر بام خانه هاي آنا نشست.
اما در سال 1389لالي به همت مردم و مسولين دلسوز قدم در راه پيشرفت گذاشته و انشالله در ساليان نه چندان دور شاهد شكوفايي اين شهرستان خواهيم بود، و اين جز با نگاه عدالت محور نظام مقدس جمهوري اسلامي حاصل نشده است.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati